خانه / پزشکی / سلامت ناخن ها

سلامت ناخن ها

سلامت ناخن

ناخنها منعکس کننده عادت های خوب و بد فـرد هستند . جدا از جاذبه آرایشی، ناخن هـاوظایف دیگری نیز بعهده دارند از جمله کمک به بــلند کردن اجـسـام با ایجاد تکیه گاه برای بافت انگشتـان و یا دسـت کاری اجــسام و از هـمـه مــهمتر آن که ناخن هـا سلامت عمومی بدن را بازتاب می کنند.

ناخنها هنگامیـکه در شرایط ایده آلی باشند بسیار جـذاب میباشند.

 نـاخن از پروتئینی بنام کراتین تشکیل یافته ،کراتین در مو و پوست نیز وجود دارد.در بسیاری موارد، بروز تغییر در شکل، رنگ، قوام و سایر خصوصیات ناخن می‌ تواند نشانه بروز یک بیماری‌ جدی در سایر ارگان‌ های حیاتی بدن باشد.

البته این مساله کافی نیست و در بعضی موارد در اثر عوارضی که روی خود ناخن ایجاد می‌ شود، تغییراتی بروز می‌ کند.

ناخنهايي كه به راحتي ميشكنند و ترك ميخورند از مشكلات احتمالي تغذيهاي خبر ميدهند. كمبود ويتامين Aو كلسيم باعث خشكي و ورقه ورقه شدن پوست ميشود.

كمبود پروتئين، فوليك اسيد، ويتامين B كه براي رشد سلولها و احياي سلولهاي مرده ضروري است و ويتامين C موجب افتادن ناخنها ميشود. كمبود پروتئين باعث ايجاد راه راههاي سفيد بر روي ناخنها ميشود.

يك نوع كمبود اسيد هيدروليك ممكن است باعث ترك خوردن و دو نيم شدن ناخن ها شود.

بسياري از مردم ساليانه پول زيادي براي زيبا ساختن ناخن هاي خود هزينه مي كنند حال آن كه غافل هستند با اين كارها تنها بيماري هاي خود را پنهان مي كنند.

ناخن انسان به راحتي مي تواند نشان دهد آيا شخص مبتلا به بيماري پوستي يا در آستانه ابتلاء به اين بيماري است يا بيماري خوني دارد.

كارشناسان مي گويند اگر در ناخن هاي خود تغييراتي ديديد در سريع ترين وقت ممكن به پزشك مراجعه كنيد چرا كه ناخن ها آيينه تمام نماي اعضاي بدن هستند..

دريافت ناكافي ويتامين B21 مي تواند ايجاد خشكي، تيرهگي و گرد شدن در ناخن ها شود.

كمبود روي ميتواند باعث ايجاد لكههاي سفيد بر روي ناخنها شود. شكستگيها در ناخنها ممكن است نشانه اين باشد كه بدن شما به آب و مايعات بيشتري نياز دارد.

وجود قرمزي در پوست اطراف ناخن و كوتيكول شما ميتواند به واسطه فقر يا ضعف متابوليسم اسيدهاي چرب در بدن شما باشد.بنابراين ناخن ها براي سالم بودن و ماندن، به مقدار زيادي كلسيم، منيزيم، پروتئين و سيليس و روي نياز دارند.

پس سعي كنيد از رژيم غذايي كه حاوي 05 درصد ميوه و سبزيجات تازه و داراي ويتامينهاي ضروري، مواد معدني و آنزيم هاست استفادهكنيد.

از مواد غذايي كه سرشار از سولفور و سيليكن هستند مانند كلم بروكلي، ماهي و پياز وهمچنين از غذاهايي كه داراي ويتامين B هستند مانند سويا، ماءالشعير و از تمام انواع دانه ها و غلات ميتوانيد در اين راه بهره بگيريد.

آب و مايعات زياد بنوشيدو روزانه از آب هويج تازه استفاده كنيد كه ميزان كلسيم و فسفر بالا دارد و در استحكام بخشيدن به ناخن ها فوق العاده عمل ميكند.

* اگر ناخن‌های سست و شکننده دارید، آنها را کوتاه و یکدست کنید.

* گاهی پاک کردن روده بزرگ از سموم، در درمان شکنندگی ناخن‌ها موثر است. این سموم که معمولا در اثر یبوست به وجود می‌آیند، از جذب کانی‌هایی که برای استخوان لازمند، جلوگیری می‌کند.

* تغذیه و رژیم غذایی صحیح در رشد و سلامت ناخن‌ها نقش مهمی دارد. مثلا غذاهای حاوی آهن، کلسیم و ویتامین B و پتاسیم برای ناخن‌ها مفیدند.

* آفتاب، کلر و پاک‌‌کننده‌های قوی از دشمنان ناخن به شمار می‌آیند، پس از آنها حتی‌المقدور اجتناب کنید.

* اگر ناخن‌های خشک و سختی دارید، هر دو روز یک بار، آنها را به مدت 20 دقیقه در روغن زیتون گرم قرار دهید.

* استفاده بیش از حد از لاک ناخن، سلامت ناخن‌ها را به خطر می‌اندازد و گاهی شما را از رنگ ناخن‌ها که معیاری برای تشخیص سلامتی است، غافل می‌کند.

* اگر متوجه رشد کند ناخن‌هایتان شدید، بدانید که رژیم غذایی نامناسب می‌تواند در این خصوص نقش مهمی داشته باشد، مثلا کمبود ویتامین‌های ‌A و B کمپلکس، D ،C ،E  همچنین آهن، کلسیم، سولفور و اسیدهای چرب در رژیم‌ غذایی در رشد ناخن‌ها بسیار حائز اهمیت هستند، پس آنها را نادیده نپندارید.

عادت هایی که سم سلامت ناخن ها هستند

ناخن ها درست مانند پوست، اعضای آسیب پذیر بدن هستند و نیاز به مراقبت دارند، که البته مراقبت از آنها نیازمند کنارگذاشتن برخی عادات نادرست در زندگی است.
در اینجا 5 عادت نادرست که سلامتی ناخن ها را دچار آسیب می کند، بیشتر معرفی شده است:سلامت ناخن

سلامت ناخن

بریدن یا کوتاه کردن کوتیکول ناخن: کوتیکول یا قاعده ناخن، همان پوست بسیار نازک و بخشی از پوست و ناخن است که دائما در حال رشد بوده و به عنوان محافظ ناخن ها در برابر نفوذ باکتری ها عمل می کند.

اگر شما جزو افرادی هستید که به منظور بلندتر دیده شدن ناخن هایتان اقدام به بریدن و کوتاه کردن کوتیکول می کنید، بدانید که به آنها آسیب می زنید.

توصیه بر این است که کوتاه کردن کوتیکول را به برخی موقعیت های خاص اختصاص دهید و هر روز به کوتیکول ناخن ها کرم مرطوب کننده بزنید تا مرطوب بماند. هر چه این پوست نازک مرطوب تر باشد، ناخن ها استحکام بیشتری خواهند داشت.

نگه داشتن ناخن ها به مدت طولانی در آب: شستن زیاد دست ها باعث می شود ناخن ها حساس و آسیب پذیر شوند.

اگر شغل یا سبک زندگی مجبورتان می کند روزانه چندین بار دست های خود را خیس کنید، حتما چندین بار نیز کرم به دست ها و ناخن ها بزنید. کرم های مخصوص ناخن، آنها را برای 3 تا 4 بار شستشو مقاوم می کنند. به جای صابون زدن دست ها، از ژل های شستشو استفاده کنید.

درباره ی hz73

همچنین ببینید

فواید عجیب گریه کردن

دلیل اصلی گریه کردن ؟ آیا هیچ می دانید که هر یک از ما در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *