خانه / اجتماعی / روز قیامت یا روز حساب

روز قیامت یا روز حساب

روز قیامت یا روز حساب

روز حساب یا داوری نهایی (به انگلیسی: Last Judgment) که در عربی یوم‌الدین و یوم‌القیامه هم نامیده می‌شود باوری اساسی از ادیان ابراهیمی است که براساس آن خداوند در روز معینی به حساب تمامی مخلوقات رسیدگی می‌کند.

در مصر باستان

در باور مصریان باستان٬ روز داوری در هنگامهٔ پس از مرگ و پس از مومیایی شدن٬ با گواهی و اعتراف به پاکی از سوی شخص مرده در حضور اوزیریس و سایر خدایان٬ اتفاق می‌افتد. کسی که به نیکی اثبات شده٬ به زندگی پس از مرگ می‌رفت و کسی که در اثبات بی‌گناهی ناتوان می‌بود٬ خوراک درندگانی با نیم‌تنه تمساح و نیم دیگر شیر می‌شد.

در دین زرتشت

در آئین زرتشت و بنا بر گات‌ها٬ در هزارهٔ سوم یا پایان جهان٬ نجات‌دهنده‌ای بنام سوشیانت ظهور می کند و خوبی و شادی در جهان حکم‌فرما میگردد. سپس مردگان زنده می‌شوند٬ بدکاران نابود و نیکوکاران به زندگی جاودانی میرسند

در مسیحیت

تعریف رستاخیز در مسیحیت و به ویژه در بین کاتولیک‌ها به همان معنای زنده شدن مردگان آمده. ولی از نظر منابع در کتاب مقدس و انجیل٬ یکی در انجیل متی باب ۲۵ به روشنی به رستاخیز نهایی اشاره شده و دیگری در کتاب مکاشفه(بخش پایانی انجیل) باب ۲۰ تعریف شده است.

« آنگاه تخت بزرگ سفیدی دیدم. برآن کسی نشسته بود که زمین و آسمان از وی گریختند۱۲سپس مردگان را دیدم که از بزرگ و کوچک(برخاسته) در برابر خدا ایستاده‌اند. دفترها باز شد و مردگان طبق آن محاکمه شدند۱۳بنابراین دریا و زمین و قبرها٬ مردگانی که در خود داشتند تحویل دادند تا مطابق اعمالشان محاکمه شوند۱۴» کتاب مکاشفه- عهد جدید: باب ۲۰ و آیات ۱۱ الی ۱۴

در قرآن

آنچه از قرآن در وصف روز قیامت بدست می‌آید این است که روز قیامت روزی است که هیچ سبب و واسطه‌ای بین خدا و مردم حاجب و مانع نمی‌شود و از ظاهر قرآن و سنت چنین بدست می‌آید که نسل بشر که منتهی به آدم و حوا می‌شود، تا آنروز منقرض می‌گردد.

موضوع بازشدن آسمانها و زمین از حالت پیوسته در آیه زیر از سوره انبیاء اشاره شده است:( که اشاره به ابتدا و آغار خلقت آسمان و زمین دارد )

«آیا کسانی که کفر ورزیدند ندانستند که آسمانها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند، و ما آن دو را از هم جدا ساختیم»

همچنین موضوع پایان دنیا و بازگشتن آسمان به حالت اول نیز در چند آیه بعد از همان سوره اشاره شده است:

«روزی که آسمان را همچون در پیچیدن صفحه نامه‌ها در میپیچیم. همان گونه که بار نخست آفرینش را آغاز کردیم، دوباره آن را بازمیگردانیم. وعده‌ای است بر عهده ما، که ما انجام دهنده آنیم.»

نام‌های قیامت

در قرآن، حدود هفتاد نام و وصف درباره قيامت آمده است که معروف‌ترین آنها عبارت‌اند از: «يوم الساعة، يوم القيامة، اليوم الاخر، يوم الحساب، يوم الدين، يوم الجمع، یوم الفصل، يوم الخروج، يوم الموعود، يوم الخلود، يوم الحسرة، يوم التغابن، يوم البعث.

نشانه هاى وقوع روز قيامت ازنظرقرآن چيست؟

برخي از نشانه هاى وقوع روز قيامت از نظرقرآن به شرح ذيل مي باشد :
1. متلاشى شدن كوه ها: سوره مزمل، آيه 14؛ سوره حاقه،آيه 14؛ سوره طور، آيه10؛سوره قارعه،آيه 5؛سوره نبأ، آيه20؛سوره طه،آيه 106؛سوره واقعه،آيه 5 و 6.
2. انفجار درياها:سوره انفطار،آيه 3؛سوره تكوير،آيه 6.
3. زلزله هاى عظيم و ويرانگر: سوره حج،آيه 1 و 2؛ سوره زلزال،آيه 1 و 2.
4. تاريك شدن خورشيد و ماه و ستارگان: سوره شمس،آيه 1 و 2؛سوره انفطار،آيه 2؛ سوره مرسلات،آيه 8؛ سوره قيامت، آيه 7 ـ 10.
5. شكافتن كرات آسمانى: سوره انشقاق،آيه 1؛ سوره حاقه،آيه 16؛ سوره فرقان،آيه 25؛ سوره انفطار،آيه 1؛ سوره تكوير،آيه 11؛ سوره مرسلات،آيه 9؛ سوره نبا، آيه19.
6 . نفخ صور: سوره زمر،آيه 68؛ سوره نمل،آيه 87.

شاهدان قیامت

در روز قیامت که انسان‌ها برای حسابرسی اعمال و پاداش و جزای متناسب جمع می‌شوند، به غیر از نامه اعمال، گواهانی وجود دارند که شاهد اعمال ما بوده و در صحرای محشر شهادت می‌دهند. بر اساس متون دینی، اعمال ما شاهدانی دارد که عبارتند از:

خداوند متعال
پیامبران و به خصوص پیامبر اکرم(ص)
امامان معصوم(ع)
فرشتگان
زمین
اعضاو جوارح بدن
زمان.
وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی‏ عالِمِ الْغَیبِ وَ الشَّهادَةِ فَینَبِّئُکمْ بِما کنْتُمْ تَعْمَلُونَ (ترجمه: بگو: «‌عمل کنید که خدا و رسولش و مؤمنان ناظر اعمال شما خواهند بود و به زودی به سوی کسی باز می‌‏گردید که دانای پنهان و آشکار است و شما را از کردارتان خبر می‌دهد.)[ توبه–۱۰۵]

پل صراط

بر اساس متون و منابع اسلامی، صراط، نام پلی است بر دوزخ و در مسیر بهشت که همه انسان‌ها از روی آن عبور می‌کنند؛ افراد نیکوکار و درست کاران از آن به سرعت می‌گذرند و بدکاران از پل سقوط کرده و به جهنم سرازیر می‌شوند. در برخی روایات، سرعت عبور مردم از این پل وابسته به میزان ایمان، اخلاص و اعمال صالح آنان دانسته شده است. پیامبر اکرم(ص) در وصف این پل فرمود: بر دوزخ پلی است، باریک‏تر از مو و تیزتر از شمشیر!

در روایتی دیگر از آن حضرت نقل شده: در قیامت، هنگامی که صراط، روی جهنم قرار داده شود، تنها کسانی از آن عبور می‌‏کنند که اجازه‏ داشته باشند و آن اجازه، ولایت علی بن ابی ‏طالب باشد.

درباره ی hz73

همچنین ببینید

تقویت اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس اعتماد به نفس یک جور طرز فکر مثبت راجع به خودتان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *