خانه / پزشکی / خروپف و راههای درمان آن

خروپف و راههای درمان آن

خروپف و راههای درمان آن

خروپف دلایل بسیاری دارد مانند ضعف ماهیچه گلو، بافت های منسجم گلو، مسدود شدن مسیر تنفسی در بینی و …

اگر فقط بعضی از اوقات در خواب خر خر می کنید نگران نباشید شما به خروپف مبتلا نیستید. ولی اگر هر بار که می خوابید خروپف شما اطرافیان را اذیت می کند شما به یک خروپف مزمن مبتلا هستید.
خروپف کردن، مشکل شایع و آزاردهنده ای است که فرد مبتلا و حتی سایر اعضای خانواده را از خواب کافی و خوب محروم می کند و زمانی اتفاق می افتد که جریان هوا مجبور است از یک مجرای هوایی باریک در پشت دهان و بینی عبور کنند.
در این شرایط هوا با شدت و فشار از مجرا عبور کرده و در نتیجه نقاطی از گلو و زبان که با نرم کام برخورد دارند به ارتعاش در می آیند و این ارتعاش همان خروپف کردن است.

خروپف کردن در بزرگسالان را مشکلی بی خطر می دانند. اما پژوهش های انجام یافته در این خصوص گویای امری دیگر است.
خروپف بلند و مداوم در بیشتر موارد نشانه وقفه تنفسی در حین خواب بوده و خطر ایجاد بیماری های قلب و عروق و دیابت را افزایش داده و سبب خواب آلودگی روزانه و کاهش کارکرد انسان در طی روز می گردد.
خروپف مکرر ممکن است نشانه آپنه خواب باشد که برای سلامتی نیازمند درمان می باشد. ادامه دار شدن این خروپف ها می تواند مشکلات قلبی، کم خوابی یا بد خوابی و یا حتی به افزایش فشار خون منجر گردد.

دانستن اینکه چرا خروپف می کنید اولین گام شما در درمان این بیماری می باشد. چرا که گاهی درمان خروپف با تغییری کوچک در شیوه زندگی می تواند حل شود.

اگر خروپف کردن دلیل پزشکی جدی نداشته باشد می توان با روش های ساده ای این عارضه را درمان کرد یا از شدت آن کاست.
سایت «هلث لاین» در مطلبی به برخی از روش های درمانی موثر در از بین بردن عادت مزاحم خروپف کردن در افراد اشاره کرده است:

 خوابیدن به پهلو

یک روش ساده برای درمان خروپف، خوابیدن به پهلوست. ه پهلو بخوابید. وقتی که به پشت می خوابید، زبان شما به گلو چسبیده و مانع جریان هوا می شود. یکی از راه هایی که می توانید خود را مجبور به این کار کنید این است که یک توپ تنیس را به پشت لباس بدوزید تا هر بار که خواستید به پشت برگردید شما را ناراحت کند و مجبور شوید به پهلو بخوابید.

کاستن از عوامل ایجادکننده این عارضه

احتقان بینی موجب تشدید خروپف کردن می شود. استفاده از اسپری بینی تا حدودی می تواند این وضعیت را بهبود دهد و موجب شود جریان هوا راحت تر از مجرای هوا عبور کند.
همچنین بخوانید : درمان سریع گلودردهای زمستانی
در صورتی که به آلرژی مبتلا هستید برای کاهش مواد آلرژی زا محل خواب خود را به طور مرتب پاکیزه نگه دارید.

خودداری از مصرف مواد الکلی

مصرف مواد الکلی موجب شل شدن ماهیچه های گلو می شود که در این شرایط ارتعاش ماهیچه ها افزایش می یابد و حتی فرد را در معرض خطر آپنه خواب انسدادی قرار می دهد و شدت خروپف کردن را افزایش می دهد.

 انجام حرکات ورزشی مفید

حرکات ورزشی برای تقویت ماهیچه های گلو و دهان وجود دارد. ورزش های مخصوص ناحیه «اوروفارنکس»، موجب سفت شدن ماهیچه های این قسمت شده و ارتعاشات همراه با صدا را به حداقل می رساند.

 کاهش وزن

تمام اعضای بدن به یکدیگر مرتبط هستند. در صورتی که با خروپف کردن با صدای بلند مشکل دارید به این مفهوم است که اعضای دیگر بدن هم به توجه نیاز دارند. هرچند ارتباط تایید شده ای بین چاقی و خروپف کردن وجود ندارد اما بسیاری از کارشناسان براین باورند که کاهش وزن می تواند در درمان آپنه خواب انسدادی موثر باشد.

غرغره کردن

دهانشویه نعنایی در کاهش مخاط بینی و گلو موثر است. بخصوص اگر سرما خورده باشید یا دچار آلرژی باشید.

 به بینی خود چسب بینی بزنید

تا مجرا را باز کند. این چسب ها در اکثر داروخانه ها وجود دارند. آنها را خریداری کرده، دستور عمل روی بسته را بخوانید و چسب را به بینی خود بزنید.

توصیه های بالا را جدی بگیرید. رهایی از خرناس های شبانه بر اطرافیان شما موثر است، اما تحقیقاتی نیز نشان داده که ریسک بروز بیماری های قلبی در افرادی که دچار خرناس های شبانه هستند بیش از سایرین است. پس رعایت تکنیک های فوق می تواند برای خودتان نیز مفید باشد.

با مصرف این مواد غذایی درمان خروپف را پیدا کرده اید.

خروپف به دلیل مسدود شدن مجرای تنفسی اتفاق می افتد حال ممکن است این انسداد بعلت یک سرماخوردگی و یا ناهنجاری های آناتومیکی در بینی و یا گلو باشد.در هر حال، شایع ترین علت خروپف این است که عضلات اطراف و یا داخل گلو بیش از حد شل و در حال استراحت می باشند.به طور معمول، به مرور که افراد مسن تر می شوند و افزایش وزن پیدا می کنند، خروپف آنها نیز بدتر می شود.راه حل های طبیعی و تغییر شیوه زندگی ممکن است به شما در درمان خروپف کمک کند.درمان خروپف

مواد غذایی مفید برای خروپف

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی و استفاده از غذاهای چرب، به دلیل ایجاد تورم در بافت گلو و سینوس ها، مهمترین دلایل بروز خروپف هستند. برخی از مواد غذایی از بروز خروپف جلوگیری می کنند. این مواد عبارتند از :

شیرسویا

جایگزین کردن شیر گاو با شیرسویا یکی از مهمترین روش های کاهش خروپف است. استفاده از شیر معمولی به دلیل وجود لاکتوز، می تواند در افرادی که از اختلال عدم تحمل لاکتوز رنج می برند، منجر به ایجاد حساسیت و تورم بینی و بافت گلو شود؛ به علاوه شیر گاو و محصولات لبنی تولید شده از آن، با افزایش مخاط در مجرای تنفسی، احتمال خروپف را افزایش می دهند. شیر گاو به شدت خلط آور است.

چای

مطالعات نشان می دهد ترکیب آب جوش و بخار گیاهان استفاده شده در چای، سبب کاهش خلط و مخاط مجاری تنفسی و بینی می شود.

چای نعنا یکی از بهترین گزینه های کاهش خروپف است.

عسل

همچنین بخوانید : علت خشکی پوست و راههای درمان طبیعی
عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است که منجر به کاهش مخاط در اطراف حنجره می شود. عسل یک گزینه مناسب برای کاهش التهاب در بافت های بینی و گلو است. ترکیب عسل و چای قبل از خواب، از ایجاد صدای خرخر گلو و خروپف جلوگیری می کند.

زردچوبه

زردچوبه از باریک شدن مجاری تنفسی و ایجاد التهاب جلوگیری می کند و بافت گلو را نرم می کند.

ماهی

استفاده از ماهی به جای گوشت قرمز یکی از مهمترین روش های جلوگیری از التهاب و تورم گلو است.

پیاز

پیاز با خواص ضد التهابی و ضد احتقان، سبب باز شدن مجاری تنفسی و رفع التهاب بافت های گلو می شود.

به گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، حدود 90 میلیون فرد بالغ آمریکایی در خواب خروپف می کنند.

درباره ی hz73

همچنین ببینید

فواید عجیب گریه کردن

دلیل اصلی گریه کردن ؟ آیا هیچ می دانید که هر یک از ما در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *